Motorsport

Když se řekne Subaru, vybaví se každému model Impreza a závody rallye. Právě tam nasbírala značka nejvíce úspěchů, zdaleka se však neomezuje jen na tento typ závodů. Srdce jezdců i fanoušků si získala také na okruzích i ve speciálních typech soutěží.

Zrozena v rallye

Historie motorsportu Subaru je pevně svázaná s rallyovými soutěžemi. Sahá až do počátku 80. let minulého století, kdy se model Leone poprvé zúčastnil slavné Safari Rally. Starty v mistrovství světa byly zpočátku spíš sporadické, to se však změnilo v roce 1989. Tehdy prezident Subaru Tecnica International (STi) Ryuichiro Kuze oznámil vznik Subaru World Rally Teamu.

Do roku 1993 tým závodil s Legacy RS Turbo a právě Legacy přineslo do mistrovství světa legendární kombinaci modré karoserie a zlatých kol.

Od druhé poloviny sezóny 1993 však začala na závodních tratích úřadovat legendární Impreza, za jejímž volantem se vystřídala řada slavných jmen jako Carlos Sainz, Colin McRae, Richard Burns nebo Peter Solberg. Všichni dohromady vybojovali celkem 47 vítěztví a 3 konstruktérské tituly. Díky tomu je Subaru Impreza je dodnes modelem s největším počtem vítězných závodů v historii. O první příčku se dělí s neméně ikonickou Lancií Delta.

Na tratích rychlostních zkoušek můžete vozy Subaru WRX STI ze soukromých stájí vidět i v současnosti. V České Republice i na evropské scéně posbírali za volantem Subaru řadu úspěchů například Vojtěch Štajf s Františkem Rajnohou. Rallyovou specifikaci aktuálního modelu Subaru WRX STI můžete vidět v akci při závodech na americkém kontinetu, kde s ní nejen v rally, ale také v rallycrosu velmi úspěšně závodí Subaru Rally Team USA.

Silniční a okruhové závody

Značka Subaru se také výrazně angažuje v okruhových závodech, zejména pak v prestižní čtyřiadvacetihodinovce na Nürburgringu. Zdejší proměnlivé počasí a poměrně úzká trať plná zatáček dávají vyniknout symetrickému pohonu všech kol závodního vozu na bázi WRX STI. Výsledky ročníku 2016 to jen potvrzují - Subaru vyhrálo svou třídu s obrovským náskokem 6 kol a celkově skončilo na senzačním 20. místě mezi papírově mnohem silnějšími vozy.

Za zmínku stojí také japonský okruhový šampionát SuperGT, kde Subaru Motorsport startuje s okruhově upraveným modelem BRZ GT300 s výkonem přibližně 350 koní a pohonem zadních kol.

Dalším místem, kde Subaru posouvá hranice možného, je trať Tourist Trophy na ostrově Man. Mark Higgins tu za volantem WRX STI už třikrát vytvořil rekord trati. Při posledním pokusu v roce 2016 pak svůj vlastní rekord vylepšil skoro o dvě minuty a dostal se tak časem 17 minut a 35 vteřin na dostřel kategorii motocyklů! I tady tak Subaru těží z výhod svého unikátního pohonu a nízkého těžiště. Model Levorg pak můžete vidět například v britském okruhovém mistrovství BTCC.