Historie značky

Subaru není jen tak nějaké jméno. Japonsky znamená vládnout a hluboce ovlivňuje filozofii celé firmy. Připomeňte si kořeny značky Subaru i to, jak pro širokou veřejnost zpřístupnila dnes už nepostradatelný pohon všech kol.

Značka z hvězd

Kenji Kita, první prezident Fuji Heavy Industries, měl velmi perfekcionistický názor na otázku automobilismu, který ve firmě přetrval dodnes. „Pokud se chystáte postavit auto, postavte a rozviňte ho ve všech ohledech,“ říkal nekompromisně. Pan Kita byl do produkce aut velmi zapálený a největší vášeň měl pro prototyp prvního osobního automobilu společnosti z roku 1954 s označením P-1. Jenže co je to za název, P-1? „Japonské vozy by měly mít japonská jména,“ konstatoval Kita.

Uvnitř společnosti se diskutovalo o spoustě návrhů na pojmenování P-1, ale žádný nebyl dostatečně přitažlivý. Až konečně pan Kita dal autu krásné japonské jméno, které prý již nějaký čas nosil v srdci. Subaru, podle hvězdokupy v souhvězdí Býka. Na západě se nazývá Plejády, v Japonsku její označení zároveň znamená vládnout nebo také shromáždit. Můžete slyšet i pojmenování Mutsuraboshi, neboli Šest hvězd. S určitostí se jedná o jedno z nejoblíbenějších uskupení hvězd hodně milované Japonci už v dávných dobách.

Vývoj loga SUBARU od roku 1958, odkdy zdobí kapoty vozů

Fuji Heavy Industries navíc vzniklo symbolicky sloučením šesti společností a k nebi má tato společnost odjakživa blízko. Původně letecký výrobce dodnes těží ze své historie a všichni nastupující inženýři mají ve své nástupní praxi zahrnutou i práci v letecké sekci. Tím si Subaru zajišťuje špičkově vzdělané odborníky a pro mladé Japonce je velikou ctí možnost nastoupit právě k Subaru. Mimochodem, od dubna 2016 se celá společnost Fuji Heavy Industries oficiálně přejmenuje na Subaru Corporation. Z prototypu P-1 se tedy stalo Subaru 1500, byť nakonec vznikly jen dvě desítky kusů.

Za prvního plnohodnotného zástupce značky lze považovat populární model Subaru 360, který se představil v březnu 1958. Ten byl před časem dokonce prohlášen za národní technický poklad. Dostupné a spolehlivé auto se totiž do značné míry zasloužilo o motorizaci Japonska. Umožnilo lidem vyměnit bicykly za auta a začít cestovat rychle a bezpečně. Pro Japonsko v podstatě znamenalo malé Subaru totéž, co Mini pro Británii, Fiat 500 pro Itálii nebo Volkswagen Brouk pro Německo.

Průkopnický pohon všech kol

Subaru sice pohon všech kol nevynalezlo, udělalo z něj však fenomén. První verze pohonu všech kol s několika diferenciály se objevovaly už na přelomu 19. a 20. století v nejrůznějších závodních speciálech a jsou spojeny se jmény jako Ferdinand Porsche nebo Spyker. V dalších desetiletích se pak systém postupně dostával do offroadů a vozidel pro vojenské nebo těžké pracovní nasazení. Trvalo ale ještě velmi dlouho, než se stal součástí běžných rodinných aut určených ke každodennímu používání a vyráběných ve velkých sériích.

Úplně prvním takovým autem se v roce 1972 stalo právě Subaru. Konkrétně model Leone, tehdy určený pouze pro japonský trh. Osm let před příchodem systému Quattro a dalších budoucích následovníků. Subaru se díky tomuto modelu stalo prvním a zároveň dodnes největším výrobcem osobních aut s pohonem všech kol na světě.

Již mezi lety 1966 až 1971 se sice vyráběla například britská čtyřkolka Jensen FF, šlo však pouze o malosériovou výrobu o objemu několika desítek sportovních aut ročně.

Příběh Leone 4WD se začal psát už v roce 1970. Tehdy se na Subaru obrátily japonské elektrické závody Tohoku Electric Supply Company, které pro své techniky nutně potřebovaly spolehlivé a odolné auto, které by je bez ohledu na počasí a roční období bezpečně dovezlo i do těch nejhůře přístupných oblastí. Původně k tomuto účelu sloužily otevřené Jeepy, jejich posádky však na horských cestách sužovala nesnesitelná zima. Subaru výzvu přijalo a upravilo několik kombíků řady 1000, které dostaly také o 20 milimetrů zvýšený podvozek.

Celkem v roce 1971 vzniklo osm takových aut, z dnešního pohledu vlastně takových Outbacků. Kromě zaměstnanců elektráren sloužily také zemědělcům. Jednoho z těchto praotců se mimochodem v roce 2008 povedlo objevit a po kompletní renovaci zamířil do muzea Subaru. Vozy se představily také na 18. tokijském autosalonu a aby si návštěvníci mohli pořádně prohlédnout novou unikátní techniku, stály tehdy na velkých zrcadlech. Semínko začalo úspěšně klíčit, a když se v září 1972 slavnostně představil nový model Leone, byl už za příplatek k dispozici také jako kombík ve verzi 4WD. Nejprve pouze v Japonsku, po dvou letech však zamířil také do Spojených států.

A pak přišlo STI

V roce 1988 Fuji Heavy Industries založila dceřinou společnost s názvem STI, neboli Subaru Tecnica International. Stalo se tak přesně 2. dubna, což byla mimochodem sobota, ale do pondělí by to už prostě nepočkalo. Speciální sportovní oddělení automobilky Subaru bylo od počátku zaměřené především na motorsport a soustředí se zejména na soutěžní úpravy vozů. A že se to daří! Hned od své první účasti na světovém mistrovství FIA v rally v roce 1990 pomohlo Subaru svému týmu nejen dosáhnout třikrát po sobě vítězství v hodnocení výrobců (1995 až 1997), ale také vybojovat titul v pořadí jezdců.

Dalším důležitým posláním STI však bylo také rozšířit své vědomosti a dovednosti v oblasti motorsportu nejen na sportovní vozy, ale na všechny vozy v nabídce značky Subaru. Proto v roce 1991 přepracoval tým inženýrů jako první vůz této značky automobil Subaru Legacy STi, po kterém následoval první model legendárního vozu Subaru Impreza STi v roce 1994. V průběhu let se nekompromisní vozy STI proslavily po celém světě.